Cd-recensie Friesch Dagblad

Jan de Haan op zijn best in composities voor harmonie.

Tekst: Doeke Dijkstra

Ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van Jan de Haan uit Oranjewoud, componist voor hoofdzakelijk blaasorkesten,  heeft muziekuitgeverij De Haske een serie Cd 's uitgebracht  met een overzicht van z'n  belangrijkste composities. Deze bestaat uit  drie albums:  Flashback voor fanfareorkest, de dubbel Cd Triumphal Brass voor brassband en  de driedubbele Cd voor  harmonieorkest getiteld Liberty. De composities omspannen de periode van 1982 tot 2010.

Persoonlijk kende ik de muziek voor brassband van Jan de Haan het beste. De oudere werken op het brassband album worden bijna allemaal gespeeld door Soli Brass. Tot begin jaren negentig was De Haan vaste dirigent van deze band. Enkele bekende titels uit die tijd zijn Inspiration en Harmony Festival. Later werden zijn werken ook opgenomen door bekende Britse bands als Black Dyke Band en Fodens. Kwalitatief doen de opnames van Soli Brass hier echter niet voor onder.

Earthquake is De Haan's meest complexe werk voor brassband; hij schreef het voor de NBK van 2005. De track is een geslaagde compilatie van diverse bands, van opnames die Omrop Fryslân tijdens die NBK maakte. Earthquake is een boeiend werk, dat naar mijn smaak te weinig wordt gespeeld.  Overigens staat er op het harmonie album wel een boeiende uitvoering door het Japanse Nagoya University of Arts Wind Orchestra.

De fanfare Cd opent met de Geuzen Medal Fanfare uitgevoerd door het Fanfarekorps Koninklijke Landmacht “Bereden Wapens” met dirigent Tijmen Botma. Een (beroeps)fanfare met een schitterende klank.  Ook de uitvoering van Hispaniola is van het zelfde orkest.

Banja Luka uit 1995 is één van de meest dramatische composities van De Haan met de trieste gebeurtenissen in voormalig Joegoslavië als basis. De indrukwekkende  uitvoering op  deze Cd is van het Frysk Fanfare Orkest. Ooit was De Haan dirigent van muziekvereniging Studio uit It Heidenskip. In 1997 schreef hij voor deze fanfare het werk The Land of Wind and Water. De evolutie van het landschap van de streek nabij Workum wordt er in uitgebeeld. Het Gelders Orkest tekent voor de Cd-opname.

Op het harmonie album staan diverse werken die ook op de twee andere Cd’s voorkomen, zoals Flashback, Hispaniola en Banja Luka. Maar er zijn ook een flink aantal andere titels. Het titelwerk Liberty is daar een mooi voorbeeld van. Het is in 2010 geschreven in opdracht van de Franse stad Belfort; de opdrachten voor De Haan blijken overal vandaan te komen. Ook is er op het harmonie album een opname te vinden van Pierius Magnus het werk gebaseerd op het leven van Greate Pier en geschreven in opdracht van de nieuwe gemeente Súdwest Fryslân. Het uitvoerend orkest is wederom het Japanse Nagoya University orkest en de dirigent is De Haan's Belgische collega Jan Van der Roost.

Na  de Cd’s een aantal keren te hebben beluisterd, is mijn de conclusie dat ik Jan de Haan's werk  het mooiste vind klinken in de  versies voor harmonieorkest. De sterkste kanten in zijn composities worden toch gevormd door de melodieën en de harmonieën en die komen bij dit type orkesten het beste naar voren.

Flashback, Triumphal Brass en Liberty van Jan de Haan, De Haske Publications

Gepubliceerd: maandag 5 maart 2012